Wij maken jou graag blij. Door dat stapje extra te zetten en ons in te leven in jouw optiekzaak. Daarom noemen we onszelf ook ‘klantenblijmakers’. Hoe Maurits, Rijk, Nico, Martijn en Julia jou blij maken, vertellen ze zelf:

Maurits_Noordman_Instruments-1
Maurits Noordman
richtte Noordman Instruments op

“Mijn vader begon een eigen zaak toen ik een jaar of twintig was. Hij werd de grootste aanbieder van optische instrumenten in Nederland, doordat hij de optiekondernemer heel goed begreep. Hij begreep dat zij vooral bezig zijn met het runnen van een zaak. Apparatuur hebben ze daar wel voor nodig, maar voor de aankoop, het installeren en het onderhoud ervan willen ze geen uren tijd vrijmaken. Logisch, ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Die zienswijze nam ik over in de jaren dat ik met mijn vader samenwerkte. Uiteindelijk nam ik zijn zaak over. Enkele jaren terug verkocht ik dat bedrijf. Na bij andere zaken te hebben gewerkt, was het in 2019 tijd voor een heel eigen project, en dat is Noordman Instruments geworden. Het klantvriendelijke DNA van het bedrijf van mijn vader, stroomt ook door de aders van Noordman Instruments. Niets is te gek en alles kan. Optiekondernemers die voor ons kiezen, wil ik écht ontzien. Geen lastig gedoe, gewoon oplossingen bieden voor de problemen die zij ondervinden. Ik denk dat dat een verademing is voor veel ondernemers.”

Nico_Noordman_Instruments

“Ik weet hoe onze producten worden ingezet, simpelweg omdat ik er zelf zeventien jaar dagelijks mee werkte. Ik ken de uitdagingen van een optiekondernemer. En ik weet waar hij of zij blij van wordt. Die vervelende verkopers waar Maurits het over heeft? Ik liep de zaak uit als die binnenkwamen en gaf medewerkers de opdracht ze af te poeieren. Je snapt dat ik die rol niet wil vervullen. Ik wil een sparringpartner en adviseur zijn van onze klanten. 

Van een leverancier heb je een luisterend oor nodig. Diegene moet snappen wat speelt in je zaak. Zodat hij samen met jou een plan kan bedenken voor de juiste instrumenten. Diegene komt afspraken na. En na levering informeert hij nog eens of alles werkt zoals het moet werken. Precies dát proberen wij te doen.”

Julia_Noordman_Instruments

“Als student liep ik al stage bij de vader van Maurits. Kenmerkend aan die tijd is dat er altijd een oplossing was. Of een product van ver moest komen of speciaal gemaakt moest worden; meneer Noordman regelde het gewoon. Ik weet dat Maurits die vergaande service ook belangrijk vindt en dat merk je aan alles. Hij is ontzettend gedreven en altijd op zoek naar mooie producten, die het leven van optiekondernemers nog makkelijker maken. 

Dat ik nu weer bij Noordman Instruments werk, heeft te maken met de goede relatie die ik met de familie heb opgebouwd. Maurits’ vader heeft me altijd veel vertrouwen gegeven en dat heeft me ook op persoonlijk vlak veel gebracht. Toen Maurits, acht jaar nadat we elkaar voor het laatst gesproken hebben, weer contact met me zocht, was het alsof we elkaar al die jaren dagelijks gezien hadden. We hebben een leuke klik en dat heeft hij ook met veel van zijn klanten. Hij is bereid om ver te gaan voor zijn relaties en vindt de lange termijn belangrijk. 

Bij Noordman Instruments regel ik de administratie en heb ik soms contact met klanten. Ik werk niet elke dag, want ik heb ook twee kindjes die mijn aandacht vragen. Ontzettend leuk om beide met elkaar te combineren.”

Rijk van Gasselt

“Voordat ik bij Noordman Instruments werkte, werkte ik in de autotechniek. Maar ik vond het jammer dat ik daar continu op één plek was: in de garage. Nu reis ik dagelijks het hele land door. De showroom in Reeuwijk is mijn thuisbasis. Daar repareer ik de apparaten van klanten. Maar zodra ik gebeld word voor een spoedklus, stap ik in de auto om het defect te fixen.

Het geeft een kick om klanten te helpen en hun problemen op te lossen. Soms lukt dat in één keer en ben ik na een halfuurtje weer weg. En soms moet ik de leverancier bellen of het apparaat meenemen. Wij hebben leenapparatuur die de klant in de tussentijd kan gebruiken, zodat hij zijn klanten gewoon kan blijven helpen. Als ik het probleem direct kan oplossen, ga ik pas weg als de klant honderd procent tevreden is. Als alle kabels netjes zijn weggewerkt, het apparaat is schoongemaakt, de klant goede uitleg heeft gekregen en als alle wensen zijn vervuld. Ook als hij bijvoorbeeld wil dat het apparaat op afstand te bedienen is. Dan ga ik naar de plaatselijke bouwmarkt om dat te regelen. Kleine moeite…”

“Als opticien haalde ik de meeste voldoening uit het klantcontact. Waar ik in mijn vorige baan vooral met de oogmetingen bezig zou moeten zijn, bemoeide ik me wanneer het kon ook met het adviseren van klanten. Vond ik leuker! Goed luisteren, doorvragen en juist en eerlijk advies geven. Het mooiste wat er is, is als een klant echt geholpen is door wat jij aanraadt. Ik heb veel geleerd in mijn tijd als opticien. Uiteindelijk zocht ik een baan waarbij ik me volledig op die adviserende rol kan storten. Zo kwam ik bij Noordman Instruments terecht. 

Door mijn achtergrond als opticien kan ik me goed inleven in de klanten van Noordman. Ik ken hun uitdagingen en weet welke oplossingen het werk van opticiens makkelijker maken. Dus ik denk ook graag mee over de inkoop van nieuwe oogmeetapparaten. Wat ik van Maurits geleerd heb? Wees altijd positief, dan zijn je klanten dat ook.”